Sportclubbing

7 maart 2022

Sporten in een sportclub heeft zó véél meer voordelen: het is kwalitatief, gezond, sociaal, energiek. Vergeet ook niet de sportinfrastructuur, de trainers, de onmisbare vrijwilligers, de sfeer en menselijke warmte. Kortom: je kan sporten, maar je kan ook sportclubben!

 

Met een reeks video’s brengt de Vlaamse Sportfederatie de meerwaarde van clubsport met een knipoog in beeld. Hou het de komende weken zeker in de gaten via sociale media. 

Campagnevideo

De campagne #Sportclubbing start vandaag alvast met een flinke portie feel good. Bekijk het hier: https://www.youtube.com/watch?v=et9nb-ujmGQ

Maar liefst 32 verschillende sporten (en échte sportclubbers!) brengen de diversiteit aan sporten en meteen ook het plezier en groepsgevoel in de sportclub naar voor. Want #sportersbelevenmeer. En sporters in clubverband al helemaal!

Die meerwaarde staat centraal doorheen de campagne, en komt binnenkort ook nog in beeld vanuit verschillende, andere invalshoeken. En dat allemaal rond de centrale hashtag #Sportclubbing.

Vind je sportclub

Samen met de sportfederaties hoopt de Vlaamse Sportfederatie in heel Vlaanderen jongeren én volwassenen warm te maken om opnieuw of voor het eerst aan te sluiten bij een sportclub. Overtuigd? Dan vind je misschien de sportclub van je dromen op www.sportclubbing.be en sport je voortaan in goed gezelschap!

Ontdek de ervaringen vanuit onze sportieve afdeling KRACHTBAL-SPORT+

Een van de elementen van de campagne is een promofilmpje met sporters uit de vele verschillende sporttakken. De opnames daarvoor gingen door in De Nekker en onze federatie was er bij. Voor de sportieve afdeling krachtbalsport+ trok Jimmy Florkin in trainingspak – gelukkig een warm – en met een krachtbal onder de arm naar het koude maar zonnige Mechelen
Jimmy Florkin: “Het was eerst even zoeken in de Nekker maar toen ik de meute met allerhande sportattributen zag, ben ik die gewoon gevolgd en kwam zo bij het ontvangstcomité. In de kantine was er eerst een korte maar vrij algemene briefing van wat die dag zou volgen. Buiten kregen we dan nog extra en specifieke instructies: balsporten naar hier, gevechtssporten naar ginder,…”

Er was vooraf een shotlist doorgestuurd door het productiehuis Wenneker. Werd die minutieus gevolgd?
Jimmy: “Daar heb ik niet veel van gemerkt. Ik heb bv. wel gezien dat een jonge motorcrosser wat kunstjes uithaalde op een parcours met o.a. een schansje. De insteek van onze opdracht was vrij eenvoudig en draaide rond het thema ‘sporters samenbrengen’. De verschillende sporten werden een plaats toegewezen langs de weg die afgelopen zou worden en als de groep passeerde moesten we stoppen met sporten langs de kant en aansluiten bij de groep. Zo werd die groep steeds groter. Ik stond bij o.a. de baseballers en de frisbee.”

Klassiek bij het maken van dergelijke filmpjes is dat er heel veel filmmateriaal verzameld wordt. Ook hier?
Jimmy Florkin: “Dat was inderdaad zo. Ik denk dat we tussen de 15 en de 20 takes hebben gedaan want alles verliep niet altijd rimpelloos natuurlijk. Dat was op den duur behoorlijk pittig: sporten langs de kant, lopen met die bal in mijn armen, stilstaan, kou krijgen, weer sporten, opnieuw lopen, … Gelukkig had ik mijn trainingspak aan maar de danseressen bv. waren niet echt voorzien op die lage temperaturen en hadden het na een tijdje heel erg koud. Het sporten langs de weg werd op den duur ook eerder staan wachten tot de groep passeerde om dan aan te sluiten.”

“Hopelijk krijgen we ook wat bloopers te zien want zoals gezegd niet alles verliep altijd zoals gepland en dat was wel leuk natuurlijk: de ruiters die net als ze moesten aansluiten weg waren om de poten van hun paarden even te strekken of een frisbee die op het moment van de waarheid veel te ver de verkeerde kant uitvloog. Maar het was erg gezellig en leuk en uiteraard heb ik onze sport ook gepromoot bij de andere aanwezige sporters. Er is flink wat met de krachtbal gegooid die dag. Rond 14u denk ik was alles ingeblikt en kon het echte opwarmen beginnen 😊.”

DOET JOUW CLUB OOK MEE?

Je kan als club ook zelf meedoen. In fase 2 wordt er specifiek gemikt naar de jongeren. Er zijn enkele voorbeeldscripts gemaakt om je club in de kijker te zetten met een kort, humoristisch spotje.
Heb je als club interesse dan kan je met ev. steun van de Vlaamse Sportfederatie zo’n spotje maken van je club. Geef een seintje via info@vlaamsesportfederatie.be om de bal aan het rollen te brengen.