Ontdek darts

 


Darts, spelregels in een notendop

 

1. Opstelling

Er is maar één manier om een dartsbord op te hangen:

  • de hoogte van het middelpunt van de roos (bull’s eye) is precies 1m73verwijderd van het grondvlak
  • de werplijn is op 2m37gemeten vanaf de voorkant van het bord. De werplijn (of ‘oche’, spreekt uit ‘okkie’) moet minstens 1000 mm lang en 30 mm hoog zijn.

2. Wie begint?

  • Om te bepalen wie er begint, werpen beide spelers naar de roos.
  • Diegene die het dichtst bij de roos zit, mag het spel starten. (Bij een competitiematch mag de bezoekende speler als eerste naar de roos werpen.)
  • Als bij het werpen naar de roos de pijl van de eerstwerpende speler in de groene cirkel (de grote roos) steekt, moet die pijl eruit getrokken worden zodat de volgende speler vrij naar de roos kan werpen.
  • Als de pijl zou afketsen of uit het bord vallen, mag de pijl opnieuw geworpen worden.

3. Wat is een correcte worp?

  • Een pijl moet met de punt in het blok (= bord) steken of met de punt het oppervlak van het blok raken.
  • De 3 pijlen moeten tijdens een beurt altijd allemaal geworpen worden, tenzij men op een rechtmatige wijze de nulscore bereikt heeft.
  • Een pijl die tijdens het spel uit het blok valt mag nietopnieuw geworpen worden.

Let op:

  • Bij een officiële wedstrijd moeten de pijlen in het blok blijven steken tot de scheidsrechter de punten gezien, geroepen en genoteerd heeft.
  • Als de pijlen uit het blok getrokken worden vooraleer de scheidsrechter de punten gezien heeft, zal dit als een nulworpgenoteerd worden.

Een pijl krijgt geen punten als:

  • hij uit het blok valt voor de 3e pijl is geworpen.
  • hij afketst of een hindernis raakt vooraleer hij in het blok belandt.
  • hij achterop een andere pijl blijft haken.

 

 

4. Hoe speel je een spel?

  • Bij elk spelletje of ‘leg’is het de bedoeling van elke speler om zo snel mogelijk zijn/haar teller van 501 naar 0 te krijgen. De worpen worden afgetrokken van je beginsaldo (501) en dus niet opgeteld. Je moet de teller exact op 0 krijgen want het is niet mogelijk onder 0 te eindigen.
  • Een pijl krijgt de punten van het vak waarin hij belandt.
    • Punten kunnen variëren van 1 tot en met 20, maar worden verdubbeldin de buitenste ring en verdriedubbeld in de binnenste ring.
    • Gaat de pijl in de roos (bull’s eye) dan krijg je 50 punten, de groene cirkel rond de roos telt voor 25 punten.
    • Je kan een spel alleen eindigen met een dubbele worp.
      • Je laatste pijl moet dus in de buitenste ring Heb je bijvoorbeeld nog 10 punten over, dan moet je mikken naar de dubbele 5.
      • De roos(bull’s eye) geldt trouwens ook als een dubbel.
      • De groene cirkel rond de roos is geen dubbel, daar mag je dus niet mee eindigen.

TIP:

‘Een dubbel gooien’ is om te eindigen is niet evident. Ben je een beginner spreek dan op voorhand af dat je deze regel niet gebruikt en probeer gewoon de teller op exact 0 te krijgen.

TIP:

Je kunt de score op papier of op een bord bijhouden. Interessant om weten is dat er ook heel wat (gratis) apps bestaan die de score voor jou bijhouden.

Je kunt deze apps makkelijk terugvinden door ‘darts scorebord’ in te tikken in de Google Play Store (Android) of App Store (Apple).

 

5. Hoe win je een wedstrijd?

Wie het eerst een bepaald aantal spelletjes of legs wint, is de winnaar.
Hoeveel legs er gewonnen moeten worden is afhankelijk van het soort wedstrijd of toernooi.
Bij een potje onder vrienden spreek je het best op voorhand af.

Juiste techniek gebruiken? Check: Dartpijltjes gooien (met afbeeldingen) – wikiHow