Rechtdoor rijden als het regent vereist “slechts” een beetje meer voorzichtigheid. Speciale aandacht is vereist in bochten: voor, tijdens en na de bocht.
Allereerst, anticipeer op het remmen en rem voorzichtig voor de bocht. Schijfremmen hebben een voordeel ten opzichte van velgremmen in natte omstandigheden. Maar wees voorzichtig.
- Rem eerder en knijp de remhendels in het begin geleidelijk in. Dit zal het vuil en water verwijderen dat zich ophoopt op het remoppervlak van de velgen.
- Daarna kun je harder remmen. Maar niet te hard of bruusk (daarom moet je voor de bocht remmen). Anders blokkeer je het wiel waardoor je begint te slippen. Overigens verslijt water zowel velgremblokjes als schijfremblokjes. Dus zorg ervoor dat ze in goede staat zijn en de door de fabrikant vastgestelde limiet nog niet hebben bereikt.
Laat de fiets in bochten niet overhellen alsof de weg droog is. Want je weet niet hoeveel grip je op het wegdek krijgt. Sommige wegen hebben meer grip dan andere, maar als je midden in de bocht experimenteert, kun je de grip van het wegdek op je eigen huid voelen.
Rem nooit hard in een bocht want slippen en vallen zijn praktisch gegarandeerd.
Wees voorzichtig als je direct na de bocht begint te trappen. Als je te vroeg begint te trappen, terwijl de fiets nog overhelt en je gewicht niet in balans is, kan het achterwiel zijn grip verliezen waardoor je slipt. Wacht tot de fiets bijna helemaal recht is voordat je begint te trappen en ga niet op de trappers staan voordat de fiets weer in de rechte stand staat.
Tot slot geven wij je het belangrijkste advies: Denk goed na voordat je een ritje gaat maken, bekijk het weerbericht en beslis of het de moeite waard is om een paar uur in de regen te rijden. Vooral als het koud is. De risico’s wegen duidelijk niet op tegen de voordelen. Je wilt misschien geen trainingsdag missen, maar die ene regenachtige dag kan betekenen dat je een week ziek wordt of dat je door een ongeluk maandenlang niet op de fiets mag.