Het is niet de bedoeling dat we hier op zoek gaan naar de meest aerodynamische houding of een houding om zo snel mogelijk van punt A naar B te fietsen. We zullen het hier ook niet hebben over de handjes los op het stuur of al zittend op de bovenbuis een berg af sjezen. Comfort. Daar gaat het over.
Een neutrale basispositie is het vertrekpunt voor een goede houding op de fiets. Zorg dat je gewicht gelijkmatig verdeeld is over het zadel, het stuur en de pedalen.
Er zijn drie fietshoudingen:
- Rechtop, als op een stadsfiets.
- Licht voorovergebogen, als op een vakantiefiets.
- Diep, als op een racefiets.
In de tweede houding, licht voorovergebogen, heb je de minste kans op zadelpijn omdat niet al je gewicht op je zadel rust. Een deel van je gewicht wordt gedragen door je handen.
Tips voor een goede fietshouding
Het lichaam
- Houd je hoofd niet omlaag, ook niet als je moe bent. Zorg er bovendien voor dat je niet te veel voorovergebogen op je fiets zit. Zo krijg je al snel last van het bovenlichaam en de armen.
- Je bovenlichaam moet ontspannen zijn. Ook je ellebogen moeten tijdens het fietsen gebogen en ontspannen zijn. Zo kan je schokken opvangen.
- De wervelkolom vormt een S en behoudt de lichte natuurlijke holling. Als het bekken te veel naar achter kantelt, dan ontstaat er een bolle rug, wat nefast is voor de wervelkolom en het opvangen van schokken.
Het stuur
- Verander regelmatig de positie van je handen op het stuur. Op deze manier voorkom je dat je last krijgt van gevoelloze vingers en een stijf bovenlichaam. Houd je stuur stevig vast maar niet te krampachtig.
- Er bestaan ook handvatvarianten die je kan monteren op jouw stuur om het comfort te vergroten. Kies dus voor een stuur, dat verschillende greepposities mogelijk maakt.
- Handpositie kiezen: De hand rust optimaal op het stuur, als onderarm en hand in rechte lijn staan, dus het handgewricht niet wordt gebogen. Dan verlopen Ulnarzenuw en radiaalzenuw zonder afbuiging en daarmee zonder pijn. Veel sportartsen adviseren daarom gebogen (gekropte) sturen. Het handgewricht wordt dan minder
overstrekt en de carpaaltunnel (zenuwkanaal aan de zijde van het handoppervlak) wordt niet bekneld.
Het zadel
- Je zadelhoogte speelt een cruciale rol. Ga op je zadel zitten, plaats de pedalen verticaal en zet de hiel van je schoen op de onderste pedaal. Als je been bijna gestrekt is, staat je zadel op een goede hoogte. Tijdens het fietsen mag je been nooit volledig gestrekt zijn, dat vormt een te zware belasting van het kniegewricht. Bij een goede zadelhoogte kun je net met de tenen bij de grond.
- Opgelet: Als je zadel te laag staat kun je je benen niet genoeg strekken en gebruik je jouw spierkracht niet efficiënt. Als je zadel te hoog staat, overstrek je dan weer jouw knieën of enkels of ga je schuiven op jouw zadel om bij je trappers te kunnen.
- Als je gaat klimmen of dalen, pas je het best je positie op de fiets aan.
- Indien je een helling moet overwinnen, kan je dit al staand of zittend doen. Als je op de trappers gaat staan, kan je meer kracht op de pedalen uitoefenen maar je bent hierdoor ook sneller vermoeid. Tijdens het klimmen houd je het best je bovenlichaam rechtop en leg je je handen losjes op het stuur.
- Bij het dalen spelen je evenwichtsgevoel en een portie durf een grote rol. Je lichaam moet zo ontspannen mogelijk zijn, je handen zijn dicht bij de remmen, je ellebogen dicht bij je lichaam en je houdt de pedalen half omhoog. Wees voorzichtig met het remmen: doe dit niet te abrupt!
Meer interessante info over de ideale fietshouding
Fietspijntjes
We hopen dat je er geen last van hebt maar soms ontstaan er ongemakken tijdens het fietsen. Bekijk hier wat de oorzaak is.
Fietspijntjes